قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر در در برخی کشورها باعث شفق قطبی شد طوفان خورشیدی بر ماهواره‌های استارلینک تأثیر گذاشته است بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ + مشخصات کنسول دستی ROG Ally X ایسوس کی معرفی خواهد شد؟ آیا OpenAI موتور جستجویش را در رویداد ChatGPT معرفی می‌کند؟ معرفی بازی معمایی Tiny Room Stories + لینک دانلود اندروید و IOS نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ با معرفی برگزیدگان پایان یافت اقدام نوآورانه استارتاپ مشهدی برای کمک به ناشنوایان در دریافت گواهی‌نامه رانندگی آلیس در ماتریکس | هوش مصنوعی چه نسبتی با ما و کسب‌وکار‌های ایرانی دارد؟ ویدئو | تصویر روز ناسا؛ گردش یک سیاهچاله چگونه است؟ سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت
سرخط خبرها

دانشمندان کشف کرده‌اند که هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار تکان می‌خورد

  • کد خبر: ۲۰۳۳۱۲
  • ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
دانشمندان کشف کرده‌اند که هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار تکان می‌خورد
محققان چینی کشف کرده‌اند که هسته داخلی زمین هر ۸.۵ سال به‌گونه‌ای موزون تکان می‌خورد و این امر احتمالاً بر میدان مغناطیسی این سیاره تأثیر می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز - کشف این تکان چرخه‌ای در هسته زمین ممکن است دیدگاه‌های سنتی محققان درباره میدان مغناطیسی و ویژگی‌های دینامیکی و ژئوفیزیکی زمین را تغییر دهد.

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، محققان ژئوفیزیک دانشگاه ووهان چین پدیده‌ای ریتمیک در هسته درونی زمین کشف کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد که هسته درونی زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار یک لرزش ظریف حول محور چرخشی خود ایجاد می‌کند. این لرزش ناشی از یک ناهماهنگی کوچک بین هسته داخلی زمین و گوشته آن است.

در عمق حدود ۲۹۰۰ کیلومتری، هسته زمین به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یک بخش بیرونی مایع و درحال‌چرخش و یک لایه داخلی که عمدتاً جامد است. این بخش از هسته چندین جنبه حیاتی عملکرد زمین را تعیین می‌کند؛ ازجمله طول روز و سپر مغناطیسی که مانع تابش مرگبار نور خورشید می‌شود.

نوسانات کشف‌شده در هسته داخلی به تغییرات احتمالی در شکل و حرکت هسته مایع نیز اشاره دارد؛ این تغییرات ممکن است خود بر میدان مغناطیسی زمین تأثیر بگذارند. این کشف مهم از تجزیه‌وتحلیل پیچیده حرکت قطبی زمین و اندازه‌گیری محور چرخشی سیاره نسبت به پوسته آن به‌دست آمده است.

دانشمندان کشف کرده‌اند که هسته زمین هر ۸.۵ سال یک‌بار تکان می‌خورد

محققان با مشاهده انحرافات ظریفی که هر ۸.۵ سال در حرکت قطبی اتفاق می‌افتد و همبستگی آن‌ها با تغییرات جزئی در طول روز در سرتاسر کره زمین، به این لرزش هسته داخلی پی بردند. یافته‌های جدید نظریه‌های سنتی را با فرض هم‌ترازی بین هسته داخلی و محور‌های چرخش گوشته زیر سؤال می‌برند.

درواقع پژوهش جدید کشف کرد که یک شیب ۰.۱۷ درجه‌ای بین هسته داخلی و گوشته وجود دارد. این شیب احتمالاً به‌علت وجود نیمکره شمال غربی متراکم‌تر در هسته، همراه با تغییرات چگالی بین لایه‌های داخلی و خارجی هسته ایجاد شده است.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->